اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است.

  • خانه 

خوش آمد گویی....

 

سنت و عقل منابع تفسیر قرآن

19 اسفند 1395 توسط ندا كلوندي

چكيده

خداوند متعال در قرآن كريم به مناسبت‌هاي مختلف به بهشت و ماهيت آن اشاره كرده كه انسان با استفاده از اعمالي كه در اين دنيا از جمله صبر بر طاعت، معصيت، انجام واجبات، جهاد و نماز و غيره مي‌توان براي خود جايگاهي در بهشت كسب كند كه بهشت داراي طبقاتي است و خداوند طي تجارتي كه با بنده مي‌كند در مقابل اعمال او متناسب با آن اعمال طبقه‌اي از بهشت به او مي‌رسد.

انسان مؤمن در ابتدا با درود و سلام خزانه‌دار بهشت و سلام خداوند وارد جايگاه خود مي‌شود و در محيطي امن و سالم كه هر چه چشم ببيند و دل بخواهد استفاده مي‌كند. علاوه بر آسان بودن استفاده از ميوه‌هاي بهشتي، با رسم ادب از آنها نيز توسط جوانان زيباروي پذيرايي مي‌شود. هر آنچه براي انسان در اين دنيا لذت داشته استفاده مي‌كنند از جمله ؛ حورالعين، استفاده از ميوه‌هاي تازه، هواي سالم و معتدل، هم‌نشيني و هم‌جواري با پاكان، صحبت كردن با آنها، رسيدن به مقام خشنودي خداوند كه بالاترين نعمت بهشت است.

 

 نظر دهید »

محبت مربی نسبت به تربیت شونده

19 اسفند 1395 توسط ندا كلوندي

چكيده

خداوند متعال در قرآن كريم به مناسبت‌هاي مختلف به بهشت و ماهيت آن اشاره كرده كه انسان با استفاده از اعمالي كه در اين دنيا از جمله صبر بر طاعت، معصيت، انجام واجبات، جهاد و نماز و غيره مي‌توان براي خود جايگاهي در بهشت كسب كند كه بهشت داراي طبقاتي است و خداوند طي تجارتي كه با بنده مي‌كند در مقابل اعمال او متناسب با آن اعمال طبقه‌اي از بهشت به او مي‌رسد.

انسان مؤمن در ابتدا با درود و سلام خزانه‌دار بهشت و سلام خداوند وارد جايگاه خود مي‌شود و در محيطي امن و سالم كه هر چه چشم ببيند و دل بخواهد استفاده مي‌كند. علاوه بر آسان بودن استفاده از ميوه‌هاي بهشتي، با رسم ادب از آنها نيز توسط جوانان زيباروي پذيرايي مي‌شود. هر آنچه براي انسان در اين دنيا لذت داشته استفاده مي‌كنند از جمله ؛ حورالعين، استفاده از ميوه‌هاي تازه، هواي سالم و معتدل، هم‌نشيني و هم‌جواري با پاكان، صحبت كردن با آنها، رسيدن به مقام خشنودي خداوند كه بالاترين نعمت بهشت است.

 

 نظر دهید »

بهشت از منظر آیات و روایات

19 اسفند 1395 توسط ندا كلوندي

چكيده

خداوند متعال در قرآن كريم به مناسبت‌هاي مختلف به بهشت و ماهيت آن اشاره كرده كه انسان با استفاده از اعمالي كه در اين دنيا از جمله صبر بر طاعت، معصيت، انجام واجبات، جهاد و نماز و غيره مي‌توان براي خود جايگاهي در بهشت كسب كند كه بهشت داراي طبقاتي است و خداوند طي تجارتي كه با بنده مي‌كند در مقابل اعمال او متناسب با آن اعمال طبقه‌اي از بهشت به او مي‌رسد.

انسان مؤمن در ابتدا با درود و سلام خزانه‌دار بهشت و سلام خداوند وارد جايگاه خود مي‌شود و در محيطي امن و سالم كه هر چه چشم ببيند و دل بخواهد استفاده مي‌كند. علاوه بر آسان بودن استفاده از ميوه‌هاي بهشتي، با رسم ادب از آنها نيز توسط جوانان زيباروي پذيرايي مي‌شود. هر آنچه براي انسان در اين دنيا لذت داشته استفاده مي‌كنند از جمله ؛ حورالعين، استفاده از ميوه‌هاي تازه، هواي سالم و معتدل، هم‌نشيني و هم‌جواري با پاكان، صحبت كردن با آنها، رسيدن به مقام خشنودي خداوند كه بالاترين نعمت بهشت است.

 

 نظر دهید »

ویژگی های عالمان عامل و عالمان بون عما در قرآن

19 اسفند 1395 توسط ندا كلوندي

چكيده                                           

هدف آيات الهي از تكريم و ارزش‌گذاري عالم،بيشتردر فراواني بعد تربيتي اوست. بيشترين ويژگي‌هاي يك عالم وارسته را بايد در خود او جستجو كرد تا پس از آن، از طريق الفاظ و عبارات و يا نوشته‌ها و كلمه‌ها به مخاطبين او منتقل گردد و آنان نيز به نوبه‌ي خود متأثر شوند. اولين مأخذ براي اين پژوهش،كتاب آسماني بوده و در مراحل بعدي، تلاش شده از لسان اخبار و روايات به عنوان مؤيد و مفسر بهره‌برداري شود. محور اين گفتار كيستي علما از منظر قرآن كريم است هرچند از چيستي علم غفلت نشده و از باب تفهيم اصل مبحث، دست مايه‌هايي نيز از آن مورد بررسي قرار گرفته است. عالم راستين كسي است كه در برابر آيات خداوند خضوع و خشوع دارد زرق و برق دنيا او را از آخرت بازنمي‌دارد، اهل عبادتند و نماز و روزه به پا مي‌دارند و زكات مي‌دهند،‌اهل تفكرند، دل‌هايشان مخزن اسرار الهي است.

آنان در دنيا مسئول هدايت مردم هستند و در مسائل و مشكلات زندگي صبور و بردبار مي‌باشند و به تربيت انسان‌ها مي‌پردازند.

در مقابل عالمان بي‌عمل گرفتار هواي نفس مي‌باشند ، به دنيا و زر و زيور آن چشم دوخته‌اند،‌بنابراين با توحيد ضديت دارد، در مسايل ديني شبهه‌افكني مي‌كنند، امر به معروف و نهي از منكر را ترك نموده و سعي در كتمان حقيقت دارند.

كليدواژه‌ها؛ علم، تعليم و تربيت، عالم عامل، عالم بي‌عمل.

 نظر دهید »

تفسیر های نماد های حج

19 اسفند 1395 توسط ندا كلوندي

چكيده

نقش دین و دینداری در زندگی انسان، یکی از محورهای مهم مطالعات در حوزه دین است، و نقش حج که نمود و نماد کوچکی از اسلام است، می تواند یکی از محورهای شایسته تحقیق باشد.

حج از دیدگاه قرآن کریم دارای جایگاهی خاص می باشد و دارای فلسفه و احکام و مناسک معینی که در سنجش های سه گانه ی این تحقیق به چشم می خورد.

در منابع لغوی واژه حج به معنای قصد کردن پی در پی آمدن و قصد زیارت کردن و … در اصطلاح، قصد زیارت خانه خدای عزیز و انجام مناسک حج در ایام معین است.

اسلام دارای مبانی و ارکانی است که بر آنها بنا شده و بدانها قوام گرفته که یکی از ارکان ، حج است، بنابراین آن کس که عمدا حج نگزارد، یکی از ارکان دین الهی را خویش را نابود کرده و در نتیجه اسلام کامل را از بین برده است ، حج مسلمانان شامل مناسکی از قبیل؛ میقات، احرام، طواف، سعی، قربانی و رمی جمرات است. که به زمان سرسلسله پیامبران حنیف، حضرت ابراهیم(ع)بازمی گردد.

حج بر اسرار و رموزی مشتمل است که درک اراده خداوند متعال از آن زمان زمینه نجات از دام گناهان را فراهم می آورد و جهل به آنها موجب بی محتوا شدن حج می شود. با توجه به مطالبی که گذشت، مقاله حاضر به بیان اسرار و رموز یا همان تفسیر نمادهای حج بر مبنای آیات قرآن کریم و کلام پیشوایان معصوم(ع) پرداخته است؛ در این نوشتار، از روش توصیفی-تحلیلی با مراجعه به منابع معتبر اسلامی به تجزیه و تحلیل نمادهای حج پرداخته شده است، به امید آنکه به تبیین زوایای ناشناخته دیگر در این خصوص منتهی گردد.

کلیدواژه ها؛ حج، نماد

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است.

این وبلاگ،وبلاگ علمی پژوهشی می باشد.دوستان عزیز می توانند مطالب علمی خود و چکیده مقالات و پژوهشهای خود را در این وبلاگ برای استفاده دوستان دیگر قرار دهند.

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

وصیت نامه شهدا

وصیت شهدا
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس